Většinu aut dnes odemykáme pouhým stisknutím jednoho tlačítka na ovladači a odemkneme tak kufr i ostatní dveře, jsou ovládány centrálním zamykáním. Jednoduchý vynález, který nám usnadní používání automobilu ale na pár desítek let naprosto upadl v zapomnění. Proč?
Pohodlné odemykání vozu
U starších typů aut musíme ještě dávat klíč do zámku a otočit, novější vozy už mají v základní výbavě dálkové ovládání centrálního zamykání, takže nám stačí opravdu jen jedno tlačítko. Některé vozy mají na dálku také zařízené odemykání víka palivového nádrže nebo samotného kufru a technologie jdou stále dopředu. Ovladač je většinou umístěn v plastové krytce klíčů od auta. Centrální zamykání je pohodlný způsob, jak odemknout celé auto naráz a nemuset ho obíhat nebo odemykat dveře zevnitř, jako jsme to dělávali ještě před pár desítkami let. Asi každý si z dětství vybaví tatínka, který sedne do auta, a pak se natahuje, aby odemkl dveře u spolujezdce i dveře do zadní části vozu.
Stoletý vynález
Přesto nepatří centrální zamykání mezi vynálezy posledních let, je s námi už více než století. U prvních typů se samozřejmě používaly autoklíče, stačilo však odemknout jen jedny dveře. první centrální zamykání bylo použito v roce 1914 v luxusním voze značky Scripps-Booth. Bylo však používáno jen velmi výjimečně a dovolit si ho mohli jen opravdu ti bohatí. A protože nebylo tak běžné, rychle se na tento vynález zapomnělo. Až o mnoho let později, konkrétně v roce 1956, ho do svých automobilů zavedl výrobce Packard. Tyto vozy byly mnohem dostupnější, oslovily tak širší veřejnost a postupem času se dálkové ovládání stalo běžnou součástí každého vozu.
Dnes ho považujeme za samozřejmost a naprosto základní výbavu. Zvláštní pozornost mu věnujeme většinou jen v případě, že se porouchá a my musíme odemykat svůj vůz jako za starých časů, ručně, s klíčem v zámku.