Čtvrtek - 21 listopadu - 2024

Nejnovější

Příprava kola na novou cyklo sezónu

Slunce začíná hřát a venku se pomalu otepluje. Rozbředlý, špinavý sníh přestává odolávat náporu jara. Mezi bílými zbytky nesměle vykukuje první letošní tráva. Ranní zpěv ptáků, obnažené dívčí půvaby a vychladlé komíny, to jsou očividné signály příchodu jara a s ním spojené stále oblíbenější cykloturistické radovánky. Avšak než se budeme řítit z kopce dolů na MTB, než se popasujeme s náročným lesním terénem na „trekingu“ nebo než si dáme prvních sto kilometrů na „silničáku“, je předně nutné svého miláčka řádně připravit na další sezónu.

Vyčistit a namazat

Tyto dvě věci spolu úzce souvisí, neboť pokud hovoříme o vyčištění, máme na mysli především vyčištění řetězu před namazáním. Řetěz bychom měli zbavit alespoň nejhrubších nečistot, na což nám postačí obyčejný hadr, kartáč nebo je i výborný kartáček na zuby. Až po důkladném očištění přejdeme k samotnému promazání, na které jsou nejvhodnější speciální oleje na řetěz, ideálně ve formě kapátek. Důležité je, aby se mazivo dostalo do čepů řetězu, a ne na jeho povrch. Je vhodné promazat i šlapací střed.

Při čištění řetězu pochopitelně rovnou odstraníme nečistoty i z dalších částí převodového ústrojí jako jsou pastorky, převodníky nebo kladky přehazovačky. Ekologický čistič by již měl být samozřejmostí.

Seřídit a dofouknout

Neméně důležitá je kontrola a seřízení brzd a přehazovačky. Špatnou funkci přehazovačky doladíme správným nastavením napětí lanka. Pokud se nám tímto způsobem nepovede seřídit přehazovačku, je třeba zkontrolovat patku přehazovačky, zda není ohnutá nebo jinak poškozená. Její případné narovnání je vhodnější řešit odborným servisem.

Správnou funkci brzd vyzkoušíme zmáčknutím páčky, která by měla zabírat už v první polovině jejího kroku. Pokud páčku promáčkneme až k řidítkům, budeme muset utáhnout lanko. Pokud máme hydraulické brzdy, budeme muset nechat brzdy odvzdušnit v servisu.

Nakonec zkontrolujeme stav plášťů a duší a kola dofoukneme na doporučené tlaky, které jsou uvedené na plášti. Dle typu pláště a druhu terénu volíme tlak od 2 až do 12 barů.

Takže vzhůru na kolo a šťastnou cestu!

1 komentář

  1. S manželem jsme si pořídili nová gravel kola, jelikož jezdíme každý volný den a máme v nohách již tisíce kilometrů. Jsme spokojení s tímto typem kol, jelikož rádi jezdíme jak na silnici, tak i po horských terénech. Nejsme již nejmladší, ale na sport nikdy nezanevřeme, protože jak říká můj manžel, dokud se hýbeme, tak žijeme.

KOMENTOVAT ČLÁNEK

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Nejnovější články

spot_imgspot_img

Už jste četli ?

spot_img